• 210
  • 1,139,884
  • تیر ۳, ۱۳۹۷

حمایت ۲۰ هزار میلیارد تومانی در نبود استراتژی صنعتی

نوشته شده توسط admin در . نوشته شده در اخبار سازمان

 پس از اینکه دولت یازدهم تصمیم گرفت مشکل سرمایه در گردش واحدهای صنعتی را برطرف کند، تسهیلاتی با عنوان تسهیلات رونق برای واحدهای صنعتی نیمه‌تمام و در  پس از اینکه دولت یازدهم تصمیم گرفت مشکل سرمایه در گردش واحدهای صنعتی را برطرف کند، تسهیلاتی با عنوان تسهیلات رونق برای واحدهای صنعتی نیمه‌تمام و در حال بهره‌برداری در نظر گرفته شد. این تسهیلات از ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال آغاز شد و سال گذشته به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین امسال با افزایش اعتبار در این بخش روبه‌رو خواهیم بود اما هنوز از جزییات آن خبری نیست. با این حال، در آخرین آمارها اعلام شد که از آغاز سال گذشته تا ۵ خرداد امسال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق پرداخت شده است. به گزارش «گسترش صنعت» بر اساس آخرین آمارهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، رقم پرداختی در طرح رونق تولید از آغاز سال گذشته تا پنجمین روز از خرداد امسال از مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان گذشت. تا پایان سال ۱۳۹۶ و در قالب «طرح رونق تولید» ۴۲ هزار و ۴۰۵ بنگاه تولیدی ثبت‌نام کردند که از این تعداد در زمان پیش‌گفته به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد تولیدی مبلغی معادل ۱۸ هزار میلیارد و ۸۶۴ میلیون تومان پرداخت شد؛ طرحی که برای اجرا در امسال نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال شده و در انتظار تصویب این ستاد و ابلاغ آن از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری است. بنا بر اطلاعاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، با توجه به اینکه طرح رونق تولید در امسال به صورت مجزا از طرح سال گذشته کلید نخورده و همچنان به عنوان دنباله طرح قبلی در حال اجراست، تاکنون ۲۸ هزار و ۸۳۹ واحد تولیدی و صنعتی رقمی معادل ۲۰ هزار و ۴۳۱ میلیون تومان دریافت کرده‌اند. با تفکیک رقم پرداختی در طرح رونق تولید در طول سال گذشته و ۲ ماه امسال می‌توان دریافت که در حدود ۲ ماه گذشته رقمی معادل هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان به ۹۰۱ واحد تولیدی و صنعتی پرداخت شده است. گفتنی است، سال ۱۳۹۶ دومین سالی بود که شبکه بانکی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و تامین مالی ویژه برای تولید ورود کرد تا در کنار تسهیلات عمومی که به بخش‌های مختلف اقتصادی در طول سال پرداخت می‌شود، این بخش‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد و از سهم مشخصی برخوردار شوند؛ بنابراین قرار شد تا اعتباری معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت ۱۰ هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شود که تا پایان سال گذشته در مجموع به ۲۷ هزار و ۹۳۸ واحد تولیدی مبلغی معادل ۱۸ هزار میلیارد و ۸۶۴ میلیون تومان پرداخت شد. حال این رقم تا پایان پنجمین روز از خرداد ۱۳۹۷ به رقمی معادل ۲۰ هزار و ۴۴۳ میلیون تومان رسیده است. چاره‌ای برای افزایش بازدهی تسهیلات با اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند رقمی که دولت برای این تسهیلات در نظر گرفته، مناسب‌ است و رشد این رقم نشان از وضعیت بهتر در سال‌های آینده دارد، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند دولت باید راهی برای بازخورد از این سیاست‌ها داشته باشد. به عبارت دیگر، دولت در چند سیاست حمایتی تلاش می‌کند رشد صنعتی را در کشور افزایش دهد. این در حالی است که بازخورد این سیاست‌ها به طور تفکیک‌شده در اختیار وجود ندارد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره کارآمدی تسهیلات رونق تولید به «گسترش صنعت» گفت: دولت در این زمینه عملکرد قابل دفاعی دارد اما دو مشکل در مسیر صنایع کشور هست که تا رفع کامل آنها نمی‌توان در این باره اظهار نظر قطعی کرد. بدون شک تزریق ۲۰ هزار میلیارد تومان به بخش صنایع کوچک و متوسط در ۱۴ ماه تاثیر قابل توجهی خواهد داشت اما به دلیل نبود استراتژی صنعتی و همچنین شیوه‌ای که بتوان با آن کارکرد تسهیلات را ارزیابی کرد، مشکلات این طرح‌ها دیده نمی‌شود. سعید باستانی توضیح داد: تمام طرح‌های حمایتی مشکلاتی دارند که با رفع آنها می‌توان به برنامه مشخصی برای حمایت از صنایع دست یافت. نیازی که در این زمینه وجود دارد، بررسی بازخورد از تسهیلات است. در این زمینه متاسفانه فعالیت چندانی نشده است. به عبارتی، اگر مشکلی در جریان این تسهیلات وجود داشته باشد، دولت نمی‌تواند آن را شناسایی و برطرف کند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نبود استراتژی صنعتی نیز در این زمینه نقش دارد، افزود: در حالی که هنوز صنایع اولویت‌دار ایران در برنامه یا استراتژی صنعتی کشور تدوین نشده دولت اقدام به تسهیلات‌دهی می‌کند. در این بین واحدهایی که در آینده صنعتی کشور نقشی نخواهد داشت هم از این تسهیلات استفاده می‌کنند که این موضوع باعث هدررفت سرمایه و تسهیلات می‌شود. خصولتی‌ها و تسهیلات ارزان‌قیمت حسین ساسانی، کارشناس توسعه پایدار در این زمینه به «گسترش صنعت» گفت: هدف حمایت از صنایع توسعه صنعتی و رشد صنعتی در کشور است. شاید با تسهیلات‌دهی با ارقام بالا بتوان این رشد صنعتی را تا حدی ایجاد کرد اما بدون برنامه صنعتی، بی‌شک بخشی از این تسهیلات از بین می‌رود. وی توضیح داد: تسهیلات رونق در شرایطی می‌تواند تاثیر زیادی بر بخش تولید بگذارد که دولت بتواند از عملکرد خود بازخورد مناسبی داشته باشد. در مجموع چند سیاست حمایتی درصد رشد اقتصادی و صنعتی کشور به‌دست می‌آید. علاوه‌بر این، شرایط بین‌المللی بر این موضوع تاثیر‌گذار است. با این حال، مشخص نمی‌شود که رشد صنعتی کشور بیشتر وابسته به کدام شیوه از حمایت است. این کارشناس توسعه پایدار با بیان اینکه دولت باید بتواند حمایت‌های خود را افزایش دهد و بخش تولید را در شرایط کنونی روی پا نگه دارد، گفت: یکی از موضوع‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود بنگاه‌های خصولتی هستند. این بنگاه‌ها نیز از تسهیلاتی که به بخش تولید وصنعت تعلق می‌گیرد استفاده می‌کنند و در ادامه با بخش خصوصی واقعی در کشور وارد رقابت می‌شوند. وی افزود: از دیگر موضوع‌هایی که باید بر آن تمرکز شود، خصوصی‌سازی واقعی است. بنگاه‌های خصولتی در آغاز فعالیت چند گام از بخش خصوصی جلو بودند. پس از آن نیز علاوه‌بر رانت‌ها و فضاسازی‌های غیرشفاف از حمایت‌های شفاف دولت همپای بخش خصوصی استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود شکافی که بین شرکت‌های خصولتی و خصوصی وجود دارد، هرگز پر نشود.

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

ذکر اخبار در پایگاه، با درج منبع خبر صورت می‌ پذیرد و سازمان صرفا مسئولیت اخباری را قبول می‌ کند که با نام خود در این پایگاه منتشر می‌ کند.